Lady elliot en bye bye Australië….

15 april 2023 - Lady Elliot Island, Australië

Om 06.30 uur staat onze taxi voor de deur die ons naar Redcliff AirPort brengt. We zijn blij dat we een taxi vanuit Lady Elliot hebben geregeld, want het is een rit van drie kwartier en om nou te zeggen dat het een echt airport is, nou nee. De chauffeur vertelt dat Redcliff meer een buurt is dan een stad en dat soms zelfs de inwoners van de buurt het AirPort niet kunnen vinden. En nog een leuk weetje over Redcliff, de BeeGees zijn hier opgegroeid en hun muziek is hier groot geworden.
Als we aankomen met de taxi, landt ook het vliegtuigje en de piloot zwaait naar ons. Voelt toch een beetje als een celebrity. Plek voor 18 passagiers en de vlucht neemt ongeveer anderhalf uur in beslag. We hebben een prachtig uitzicht over de Gold coast. Prachtige stranden, wederom geen mens te bekennen en we zien zelfs wat walvissen. We landen op Lady Elliot, het eiland waar we de komende drie dagen gaan vertoeven. Geen internet, geeft best wel rust. We gaan direct naar de dive shop, halen snorkelspullen en gaan met de glass bottom boat het water op. Dan is het tijd om van de boot te gaan. Jaren geleden hebben we ontzettend zitten klungelen toen we in Nieuw Zeeland met dolfijnen gingen zwemmen, dus we waren allebei wat behoudend. Maarrrr, het water in, bizarre watertemperatuur, zo’n 26gr, rustig in- en uitademen, flippers aan en snorkelen maar. Wat geweldig! De mooiste vissen in de mooiste kleuren en ontzettend veel koraal. Eigenlijk voor het eerst echt gesnorkeld, maar wat fantastisch. En als toetje zien we ook nog wat dolfijnen!  Hoe bijzonder, snorkelen op het zuidelijk gedeelte van het Great Barrier Reef. Als we terugkomen kunnen we onze kamer in. Er liggen oordopjes, nee niet voor het snurken, maar voor het geluid van de honderden vogels. We lopen het halve eiland rond, nemen een duik en gaan later naar de zonsondergang bij de vuurtoren kijken. Na het eten wandelen we over het strand en zien in de verte een aantal mensen bij elkaar staan.  We lopen er naartoe en zien heel veel kleine schildpadjes hun weg naar de zee zoeken. Mooi om te zien. We gaan nog even in een ligstoel zitten en ondanks dat het pas 19.30 uur is, is het al pikkedonker. En dat betekent weer: honderden sterren. Mooi, mooi, mooi!

We ontbijten vroeg, want om 09.15 uur staat de volgende snorkel toer alweer op het programma. Het waait behoorlijk, dus gaan we naar de andere kant van het eiland, de lagoon. Het bootje klapt echt giga over de hoge golven en ik ben al doorweekt voordat ik überhaupt het water in ben geweest. We gaan weer samen vol goede moed de ocean in, maar wat een stroming en wat een wind. Een totaal andere beleving dan gisteren. We zien wel de nodige vissen, maar zijn vooral druk om een beetje in de buurt van de boot te blijven. Als we terug zijn lopen we over de andere helft van het eiland en zien zelfs vanaf het strand al prachtige vissen. Je loopt hier gewoon door en langs een aquarium. We genieten van de zon en kijken naar de indrukwekkende golven. Later in de middag gaan we nog een keer snorkelen in de lagoon. Hoe luxe, 50 meter lopen van onze kamer en je zit aan het strand.
Als  Jut en Jul wat moe worden en zich al tig keer hebben gestoten aan het koraal gaan we gewoon in het water zitten en kijken naar de visjes die om ons heen zwemmen. Mooi, mooi, mooi. En in de avond wordt het nog mooier. Het is 18.30 uur, pikkedonker en dan: bliksem. Geen onweer, geen regen, maar een lichtshow niet normaal. Probeer je daar duizenden sterren bij voor te stellen, de geur en het geluid van de oceaan en de geluiden van honderden vogels. We zitten tot 21.00 uur op het strand en genieten van dit fenomenale natuurverschijnsel.

Na het ontbijt pakken we onze snorkel spullen en gaan richting de vuurtoren. Er landt weer een klein vliegtuigje en de passagiers krijgen de informatie. Wij voelen ons al een beetje ervaren als we zo langslopen met de flippers en snorkelbril, hahahaha. We gaan de ocean in en lopen door het water een stuk naar een klein platform met daarboven een soort van korfbal mand. Daar kun je de waterschoenen indoen en je flippers aantrekken. Best handig. Het weer is perfect en de ocean is kalm dus het snorkelen gaat een stuk beter dan gisteren. We zien weer veel mooie vissen in allerlei kleuren, schildpadden en vanaf het strand zelfs een kleine haai. Het is ruim 30gr, maar met de wind en af toe een duik of even snorkelen is het prima uit te houden.  Na het eten lopen we weer in het pikkedonker naar de vuurtoren wat soms een beetje creepy is. Terug  naar “onze” kant, de lagoon waar we voor de laatste avond genieten van de duizenden sterren. Hoe mooi kan het zijn: op een bounty eiland genieten van de milky way!

Laatste dag op het eiland. We lopen nog een keer het eiland rond en zien in de ocean wederom veel vissen, krabben en een seasnake. We genieten van de zon en proberen te vergeten dat we morgen naar huis gaan….. Het vliegtuigje staat om 14.30 uur klaar en dan is het echt zover. Bye, bye Lady Elliot.
Een klein uurtje later landen we op Redcliff en staat onze chauffeur ons alweer op te wachten. Het voelt bijna vertrouwd. Ook de rit naar Brisbane is al een beetje herkenbaar. We hebben dezelfde hotelkamer op de 28ste verdieping dus ook dat is vertrouwd. We pakken de tassen in en gaan zo een hapje eten. Morgen moeten we toch echt dat vliegtuig in.

Wat hebben we een fantastische reis gehad, zoveel gezien, zoveel gedaan, zoveel leuke mensen ontmoet. En wat zijn die drie maanden omgevlogen!  We hebben ons meer dan eens beseft dat we bevoorrecht zijn dat we dit hebben mogen en kunnen doen. Is het wat we verwacht en gehoopt hadden? Nee, het is meer geworden dan verwacht en gehoopt. We gaan hier nog lang van nagenieten. Als we thuis zijn is het een druk op de knop en dan is deze blog in boekvorm een paar dagen later in de bus.  Dan hebben we vervolgens alle tijd om van de foto’s een mooi fotoboek te maken.
Lieve volgers, bedankt voor het meereizen en jullie reacties. We zien en spreken elkaar weer in Nederland.

Dikke knuffel Ronald en Jenny 😘

1. Marie-Louise:
    Lieve Jenny en Ronald,
    Wat een prachtige reis hebben jullie gemaakt. We hebben genoten van elk verslag en de mooie foto's. Super om op deze manier stiekem een beetje met jullie mee te kunnen reizen.
    Een hele fijne en veilige terug reis!
  2. Menja en Jan:
    15 april 2023
    Lieve mensen. Dank voor de mooie verhalen, het delen van jullie belevenissen, de humor, de foto’s, de beeldspraken, het inkijkje in jullie leven. Dank voor het meereizen, maar het allermooiste blijft toch het zelf reizen…… you did it! Goede terugreis!
  3. Jeannette:
    15 april 2023
    Jullie heben zeker een prachtige reis gemaakt . En bedankt dat we mee mochten genieten van deze fantastische reis . Ga lekker nagenieten van dit mooie avontuur . Goeie vlucht naar huis
  4. Corrie en Herman:
    15 april 2023
    Geweldig mooi verslag , en weer fenomenale foto's, wat een fantastisch avontuur
  5. Anouk:
    15 april 2023
    wow wat een spectaculair einde van een sowieso al spectaculaire reis! Een goede terugreis gewenst en een zachte landing in Nederland…bedankt dat we mee mochten genieten van al het moois 🥰
  6. Annelies:
    15 april 2023
    Wat fijn om jullie reis mee te beleven en de prachtige foto’s te zien, ben benieuwd naar het fotoboek!! Goeie reis terug en tot snel…🙋‍♀️
  7. Karin:
    15 april 2023
    Wat een prachtig en adembenemend mooi einde van jullie reis. Een betere afsluiting kunnen jullie niet wensen. En wat hebben jullie veel gedaan, gezien, beleefd en ontdekt. Dit nemen ze jullie nooit meer af. Jullie hebben er “even” op moeten wachten en wellicht voor de toekomst nieuwe reisplannen opgedaan. Een hele goede vlucht terug en tot maandag 😘 Liefs en groetjes van alle mannen!
  8. André de Vries:
    15 april 2023
    Hallo Ronald en Jenny, de tijd is inderdaad omgevlogen nu dat jullie weer bijna thuis komen. Ik weet nog hoe glad het was bij jullie huis toen ik jullie naar Schiphol bracht. Daar hebben jullie im Australie geen last van gehad. Wat een ontzettende mooie reis hebben jullie daar gehad. De ene foto nog mooier dan de ander. Ik kom graag een avondje dia’s kijken van de reis onder het genot van een drankje 🥃🍾 Goede reis terug!
  9. Janny:
    15 april 2023
    Wat een adembenemend avontuur,. Wat hebben wij genoten van jullie foto,s en van de reisverslagen. Fijn dat we dit konden meebeleven. Dit krijgt een speciaal plekje in jullie hart en daarvan nog heel lang nagenieten. Dank jullie wel. Hele veilige vlucht en welkom thuis voor straks
    Lieve groetjes van Ton en Janny
  10. Nel:
    15 april 2023
    Wat jammer de reis zit er bijna op en wat hebben jullie genoten. Ik zal de reisverslagen missen.Goeie reis terug en tot maandag. Liefs Nel
  11. Ank:
    15 april 2023
    Dank voor het zo mooi en treffend verwoorden van jullie super ervaringen, het is een schitterend einde van jullie reis. Een goeie vlucht en veel sterkte maandag in ons kleine kikkerlandje!

Hartelijke groet van ons!
  12. Rein & Pien:
    15 april 2023
    Wát een indrukwekkende verhalen & prachtige foto ‘s ! Een hele goede reis & tot snel ! Rein & Lydwine 😘
  13. Isabelle:
    16 april 2023
    Wat prachtig foto’s en verhalen. De kleuren en dieren het natuur, het is allemaal fantastisch. Het is al zover en we zijn ook blij om jullie weer te zien in Nederland. Fijne reis terug
  14. Stanley:
    16 april 2023
    Prachtige reis! Fijn dat jullie ons zo mee hebben genomen met alle verhalen en foto's. Bedankt! En een goede reis terug.